tiistai 1. maaliskuuta 2016

Toivepostaus: Mitä löytyy Sarpan jääkaapista?

Mun syönti on tällä hetkellä hyvinkin vapaata. Jaakko ei ole suunnitellut mun ruokavaliota, koska haluan päättää syömisistäni itse, joskin pt kyllä neuvoo, ottaa kantaa ja ratkaisuista neuvotellaan yhdessä. Tämä oli mun toive koska mä haluan kokeilla, opetella ja tutkia ihan aakkosista alkaen mikä sopii mun keholle ja mikä ei. Mä en vois tätä blogia teille kirjoittaa, jos en hankkis sitä tietotaitoa itselleni. Siksi mä oon nykyään kaiken irtoavan vapaa-ajan treenin ym asioiden ohella nenä kiinni kirjassa tai läppärissä; tutkimassa aminohappoja ja hiilihydraatteja.



 
Mun tavoite on pitää syömisessä järki ja ennenkaikkea maalaisjärki mukana. Mun tavoite on syödä puhtaasti, ja niin että mun ruoka on ravitsemuksellisesti rikasta. Sellaista ruokaa, millä mä pysyn terveenä, jaksan ahertaa töissä ja vapaalla. Mun tavoite on opettaa mun lapset tekemään fiksuja valintoja. Myös ruuan eettisyys on meidän perheessä koko ajan suuremmassa roolissa. Mukavaa on myös välillä päästää inspiraatio valloilleen ja leikkiä superfoodien ja prodeleivonnaisten kanssa, se on sitä Marjan nimeämää ruokahifistelyä! :D Siihen kuuluu olennaisena osana kuvaaminen. Inspiroidun aivan valtavasti kauniista ruoka-annoksista ja kuvista. Silti oon maailman laiskin arkikokkaaja. Keittiöhommat arjessa ei todellakaan oo mun juttu. Yleensä käyn kaupassa kerran viikossa ja laitan ruuat samana päivänä koko viikolle valmiiksi. Joskus lipsun siitä, kun ei vaan huvita. Kolmivuorotyö tuo omat haasteensa myös syömiseen. Mitä epäsäännöllisempää työ on, sen tärkeämpää on säännöllinen ruokailu. Mä en nykyään enää ajattele että mun olis pakko syödä aamupala, lounas, päivällinen, välipala ja iltapala. Mä keskityn vain siihen, että ruokaa tulee riittävin väliajoin ja tarvittava määrä. Työvuorojen mukaan mä syön aamiaisen eli ateriaykkösen jonakin aamuna klo 8 ja joinakin päivinä klo 13.

Hifistelyä.

Ruokaprepissä valmistuu monen päivän ruuat kerralla.
 



Ja sitten vähän tarkempiin tavoitteisiin: Pt-hommien alussa ilmoitin Jaakolle että haluan lisää lihasta, voimaa ja liikkuvuutta. Olla hyvässä kunnossa. Sanoin että oon valmis treenaamaan kovaa, ja mun ohjelmassa onkin punttia 4-5 kertaa viikossa. Siitä iso osa on kehonpainoharjoittelua mun omien toiveiden mukaisesti. Tällaiset tavoitteet ja treenimäärät vaatii riittävää ravintoa, ja tämänhetkinen tavoite ei siis ole painonpudotus, vaan päinvastoin: paino saisi nousta, vaikka mun pää sanookin välillä vastaan. (Lihatalkoissa tahtoo väistämättä tulla myös läsää). Tää treeni on myös kovaa henkistä treeniä. 

Mä ja Pena trainertreeneissä.
 



Pitemmän aikavälin tavoite on toki pysyvä painonhallinta, ja hieman kireämpi keho kuin tällä hetkellä, sellainen paino ja kehonkoostumus missä mä parhaiten koen viihtyväni. Ennen sitä, tavoite on muokata kroppaa vielä vähän lisää... ;) nälkä nimittäin kasvaa syödessä.



Hauskinta tässä on se, että tavoitteet muuttuu koko ajan. Kun mä astuin salin syövereihin ekan kerran, mä halusin laihtua. Nyt mä haluan kasvaa! Mun päivän syönnit vaihtelee hieman sen mukaan onko ohjelmassa treeni vai lepo, ja päiväkalorien sijaan keskityn enemmän viikkokaloreihin. Mä kokoan mun aterian joka kerta makropohjalta: Päivän jokaisella aterialla pitää löytyä hiilarit, rasva ja proteiini. Lepopäivinä hiilareita vähemmän, treenipäivinä enemmän. Kalorimäärät pyörii 2000 kcal hujakoilla ja yläpuolella. Päivittäisessä käytössä on Omega3, D-vitamiini 50-100ug, pari erilaista maitohappobakteeria, satunnaisemmassa käytössä monivitavalmiste jossa on c-vitamiini, sinkki, magnesium , kalsium, biotiini ja kromi. Aamuihin kuuluu myös lasillinen vettä jossa on msm-jauhe ja sitruunamehu.


Lähes kaikki ruoka menee vaaán kautta lautaselle.


Sunnuntai, pätkäaamu + yövuoro



Klo 6:  musta kahvi

Klo 9 töissä:  riisipuuroa 3dl, soijalesitiiniä tl, proteiinijauhe 20g veteen sekoitettuna

Klo 11.15 töissä: Lautasellinen pastasalaattia, siemensekoitus, täysjyväruisleipä, voi 

"Pakko antaa kiitosta työpaikan keittiölle. Mun on aina helppo koota omiin makroihin sopiva lounas siemensekoituksineen ja oliiviöljyineen."
  

Klo 16 Promeal + kahvi

Klo 18.30 munakas, kourallinen cashewpähkinöitä, 2 palaa raakasuklaata, kahvi



Turvottaa. Paino on noussut ja kroppa alkanut pehmentyä. En pidä tästä ”massakaudesta”, mutta läpi se on käytävä jotta pääsen tavoitteisiin. Aijon paastota tänään pitkästä aikaa, ihan vaan kokeillakseni miten kroppa reagoi.”



Klo 19-07.30 Kokeilumielessä paastoan yövuoron ajan. Tuona aikana kuluu 2 litraa vettä, muutama kuppi mustaa kahvia ja vihreää teetä.



Maanantai, yövuoro 2/3, treeneistä lepo



Klo 7.30 Kaurapuuro, soijalesitiini, proteiinijauhe 20g veteen. Nukkumaan.

Klo 12.00 Teki mieli uudestaan puuroa! Siispä kaurapuuro, soijalesitiini, 3 rkl mansikoita, tyrniä, proteiinijauhe 20g mantelimaitoon 

Klo 18: Munakas, 2 tomaattia, mansikoita, banaani, kiivi + riisikakku, Coffee Break proteiinikahvi

Klo 20.30 Promeal, ruisleipä, 1 mitallinen viherjauhetta veteen koska päivän vihreät on edelleen jääkaapissa

Oon istunut päivän koneella, tehnyt vähän pakollisia kotitöitä ja yrittänyt nukkua välissä koska yövuoroja on vielä 2 jäljellä. Ei tee mieli syödä, ei oo nälkä. Mulla on lupa olla ilman hiilareita lepopäivänä mutta yövuoroihin perinteisesti kuuluva makeanhimo iskee joten hedelmiä kuluu kuitenkin. Töihin otan mukaan promealpurkin, tänään en jaksa miettiä syömisiä yhtään enempää. Skarppaan huomenna ja palaan taas riisiparsabroilerilinjalle.”

Klo 23 töissä: Kahvi, banaani

Klo 04t töissä: 2 rieskaa, voi, juusto, kurkku, tomaatti, heraproteiini mantelimaitoon









Tiistai, yövuoro 3/3, yhteistreenit pt:n kanssa



Klo 13.00: Kaurapuuro, mansikat, soijalesitiini, heraproteiini mantelimaitoon, kahvi (kotona)



Heraproteiinia kuluu mun keittiössä aika paljon, siitä syystä että mä oon nirso :( ja tarkka siitä mitä suuhuni laitan. Lukeudun niihin jotka ei voi sietää raejuustoa, ja kananmuniakaan ei viitsi ihan kennollista päivässä syödä. Heraproteiini on vaivaton ja nopea tapa varmistaa riittävä proteiininsaanti, ja mikä parasta: sen saa nauttia juomana. Kun se ruoka ei vaan uppoa. Tavistallaajan ei tarvi yleensä olla huolissaan omasta proteiininsaannistaan, sitä kun päivittäisestä arkiruuasta itse asiassa kertyy helposti jopa liikaakin.




Klo 16: Smoothie, proteiinikahvi, riisikakkuja, banaani

Klo 18.15: Treenin jälkeen palkkari eli proteiini ja banaani (salilla)

Klo 20.15: oliiviöljyssä paistettu broileri100g, Riisi (kuivana 50g), (+chilitomaattimurska), uunijuureksia ja keitettyä parsaa, kahvi + 1 pala raaksuklaata

Klo 00.00 töissä: 2 rieskaa, voi, juusto, kurkku, tomaatti, proteiinikahvi, karkkia :)

Klo 04 töissä: Kanaa, riisiä, kasviksia, sama määrä kuin lounaalla





Yövuoron jälkeen aamukuntoa. Päätän syödä aamiaisen, käydä aamusaunassa ja mennä vasta sitten unille. Ruokapäiväkirja jatkuu tätä rataa. Kanaa, riisiä, kasviksia. Proteiinia, hiilareita, rasvaa. 
 5-6 kertaa päivässä. Seitsemänä päivänä viikossa. 



Klo 7.45: Kaurapuuro, 3 rkl mansikoita, heraproteiini mantelimaitoon, kahvi


 Sarpan keittiön perussetti:
  • mantelimaito ja kauramaito, tavallisena ja suklaaversiona
  • kalkkunaleikkeleet
  • voi, kookosöljy, oliiviöljy, pellavaöljy, avokadoöljy, soijalesitiini
  • banaaneja, kiivejä, omenoita, sitruunoita, marjoja
  • broileria, kananmunia
  • täysjyväpastaa ja riisiä, täysjyväruisleipä, kaurahiutaleet, riisikakut
  • reilusti kasviksia, etenkin vihreitä
  • kookoskerma, tomaattimurska
  • pähkinöitä
  • heraproteiinia + ateriankorvikkeet (Promeal)
  • superfoodeista msm, toco, maca, chia löytyy hyllystä aina. 
  • hunaja, stevia

Huippujen työkavereiden huumoria.. :D
 -Sarppa-

8 kommenttia:

  1. Jes, tykkäsin postauksesta! :)

    VastaaPoista
  2. Kiva kuulla! Näitä tehdään sitten lisää, sitä mukaa jos ja kun ruoka-asioita viilataan tavoitteiden mukaan. :)

    -Sari-

    VastaaPoista
  3. Tosi kiva postaus!:)
    Ois kiva kuulla mitä lisäravinteita käytätte nii vois saa itsellekkin uusia vinkkejä! :)

    VastaaPoista
  4. Ehdottomasti kerrotaan niistäkin tarkemmin! :)

    -S-

    VastaaPoista
  5. Ehdottomasti kerrotaan niistäkin tarkemmin! :)

    -S-

    VastaaPoista
  6. Tämähän nyt ei aiheeseen liity pätkääkään, mutta "tavallaan tutulta" on helpompi kysyä kuin tuikituntemattomalta ( terveisiä yläasteelta, vaikka se ajanjakso ehkä melko monen kohdalla oiskin syytä pyyhkiä muistin ulottumattomiin ... ) - eli voisitko Sari olla niin ihana että tekisit jonkun vinkkiviitoset kotikuntoilijalle- tyyppisen postauksen? Ei meillä täällä keskellä korpea mitään kuntosaleja ole, ja vakiyököttäjä on niin laiska ettei kauemmas muka ikinä kerkeä lähteä. Mutta jos sitä kotona sais aikaan jotain... :) Jos moinen jo löytyy, linkkaatko, ei ainakaan osunut silmiin.

    VastaaPoista
  7. Ilman muuta! Laitetaan listalle. :) kiitos vinkistä!

    -Sari-

    VastaaPoista
  8. Ilman muuta! Laitetaan listalle. :) kiitos vinkistä!

    -Sari-

    VastaaPoista