keskiviikko 20. huhtikuuta 2016

Personal trainerin asiakkaana, mitä, miksi ja miten?



Tää aihe on kiinnostanut teitä kovasti. Multa kysytään oikeastaan enimmäkseen kolmea asiaa; millainen tyyppi se oikein on, paljonko se maksaa ja huutaako se mulle koko ajan? :D

No mun pt jonka oon nimennyt Koutsiksi, on aivan mainio tyyppi. Sellainen asiakaspalvelijatyyppi. Personal trainereita on nykyään tarjolla pilvin pimein, ihan joka kolkassa, ja jos sä harkitset ostavasi sellaisen palveluita niin ensimmäinen asia mitä kannattaa tehdä, on se että etsii käsiinsä tyypin joka pystyy osaamisellaan parhaiten vastaamaan sun tavotteisiin ja tilanteeseen ylipäätään. Jos sun tavoitteena on fitnesslavat, niin ei silloin hakeuduta ensimmäisenä sellaisen ihmisen luokse jonka vahvinta alaa on pitkänmatkanjuoksu. Jos sun tavoitteena on voimalajit, niin sitten taas se fitnessvalmentaja ei välttämättä oo sua varten. Toki trainereilla usein on sitä osaamista tosi laajasti, eikä oo mitään syytä automaattisesti säikähtää pt:a joka näyttää hulkilta, siitäkään huolimatta että sun tavoite on vaikkapa painonpudotus ja -hallinta.

Pt palveluiden hinnat vaihtelee ja vaikuttavia tekijöitä on paljon: mitä palveluita haluat ostaa, miten pitkän sopimuksen haluat tehdä. Monilla on kiinteät pakettihinnat, esim. 3kk / 6kk / 12kk ajalle. Rohkeasti vain ottamaan yhteyttä ja pyytämään tarjousta! Sillä se selviää. :) Hyvät personal trainerit on mun mielestä sellaisia matalankynnyksen tietopankkeja. Saa olla ihan rehellisesti aloittelija. Ei tarvitse hävetä sitä ettei ole eläissään käynyt salilla eikä tiedä tuon taivaallista mitä siellä oikein tapahtuu. Pt kyllä opettaa. Eikä se huuda mulle koko ajan. Vain jos alan hankalaksi. :D


"Saan pt:n työstä todella paljon itselleni. On todella mahtavaa nähdä kun asiakkaat ylittävät itsensä treeneissä, on hienoa huomata kehitys niin kehonkoostumuksen muutoksen ja treenien tuloksissa. Rakastan tätä hommaa. Teen sitä sydämelläni ja haluan antaa asiakkailleni kaikkeni. On mahtavaa huomata ettei koskaan voi olla valmis vaan aina on uutta opittavaa, se pitää mielenkiinnon työhön yllä. Pt:n työssä saan yhdistää rakkaan harrastukseni ja oman elämäntapani työhöni."
(koutsin ajatuksia)

Mitä se sitten ihan noin niinku käytännössä tekee? No se tekee paljon! Eka tapaaminen meillä oli joskus tammikuun puolivälin tienoilla. Käytiin läpi mun treenitaustaa, sitä surkean kuuluisaa laihduttamista, mittaukset, kuntotesti ja tärkein eli tavoitteet mikä oli mulla siinä vaiheessa oikeastaan aika selvää: Lisää lihasta, eli kehonmuokkausta, samalla suotavaa saada myös voimatasoja vähän ylöspäin koska kunto oli laihtumisen myötä aika heikko. Pyysin kehonpainolla tehtävää treeniä jolla saadaan kroppaan lisää liikkuvuutta. Eli mistään painonpudotuksesta ei nyt mun kohdalla ollut kyse. Mä halusin parempaan kuntoon, ja sinne totta vie ollaan matkalla.

n. 3kk tuloksia. Ekassa kuvassa yövuorojen kuihduttamana. :D

Alkukartoituksen jälkeen koutsi teki mulle tietysti tavoitteita tukevan treeniohjelman, huomioiden ne mun toiveet kehonpainotreenistä. Ollaan alussa opeteltu paljon ihan vaan oikeita tekniikoita ja liikeratoja. Ruokavalioasian mä halusin hoitaa omin päin, toki siitä oon tilivelvollinen Koutsille koko ajan, ja asioista neuvotellaan ja saan kyllä tarvittaessa opastusta. Alkuvuosi on mennytkin ihan siinä että oon opetellut syömään, ja oon opetellut treenaamaan. Vaikka sitä taustaa jo oli jonkin verran. Mun Koutsi tarjoaa 24h puhelinpalvelun ja me pidetäänkin aika paljon yhteyttä. Mä oon varmaan asiakas ihan raivostuttavimmasta päästä: joka toinen päivä oon tyytyväinen kehitykseen ja joka toinen päivä voisin vajota maan alle kun tuntuu että mitään ei tapahdu.


No tapahtuuhan sitä. Koutsi vetää mulle koko ajan kovempia treenejä. Treeniohjelmat on olleet toimivia, välillä vähän liiankin :D Ja ei se tosiaankaan huuda, vaan tsemppaa ja motivoi just oikealla hetkellä. Kun tuntuu että raajat irtoaa niin pienellä painostuksella sieltä kuitenkin puserretaan vielä muutamat toistot. Parasta näissä treeneissä on pään täydellinen nollaaminen: sillon kun treenataan kovaa, ei voi ajatella mitään. Koko sun treenin ulkopuolinen maailma hukkuu ja sitä kuulee vaan: JAKSAAJAKSAAKÄSKYTÄNIITÄLIHAKSIAVIELÄTULEEYKS! Sitten kun ei tuu enää oikeasti sitä yhtäkään toistoa niin se tulee ja avustaa vielä sen 10 toistoa lisää. Auts. Ja hitto soikoon sitä nostaa 59 kilon elopainolla 55kg penkistä ensimmäistä kertaa elämässään. Eikä voinu aavistaakaan aikaisemmin että kykenee sellaiseen!

Sen lisäksi että pt takoo sun kans kovia treenejä, se varmistaa että treeni menee perille sinne mihin sen pitääkin. Koska niitä haasteitahan riittää. Mulle vaikeita asioita on esimerkiksi kyykky, lähinnä se kropan hallinta siinä. Hiotaan tekniikkaa, hiotaan liikerataa. Ja toinen asia: selkä. Kun ei sitä nää peilistäkään että mikä lihas siellä tekee töitä. Hiotaan tekniikkaa. Hiotaan liikerataa. Niin kauan että ne löytyy. Ja kyllä, sieltä se tuntuma alkaa pikkuhiljaa löytymään! Eikä se todellakaan vaadi aina mitään raskasta rautaa, itse asiassa päin vastoin: raudan edessä on syytä nöyrtyä. Pienemmillä painoilla puhtaita toistoja. Paras treeni on treeni joka menee perille.



"Pt:n on tärkeää muistaa huomioida aina asiakas ja asiakkaan tarpeet sekä tavoitteet, koskaan ei voi tehdä asioita sen mukaan mikä itelle ois kiva vaan aina asiakkaan tavoitteiden mukaan. Täytyy huomioida asiakkaan mahdolliset sairaudet, elämäntilanteet sekä taustat treenaamisen sekä ruokailutottumusten suhteen. Kaikki liikkeet ei sovi kaikille vaan on osattava soveltaa treenejä joskus jopa lennosta. Samoin ruokavaliota pitää pystyä muokkaamaan aina tarpeen mukaan. Jokainen on yksilö ja siltä pohjalta on aina asiat ajateltava."






Loppuun vielä vähän ihan suoraa ja röyhkeää mainontaa: paitsi että mulla on tuo koutsi, niin nyt mulla on myös kehonhuoltosoppari meidän saliporukassa vaikuttavan Jarin kans. Tästäkin oon aika innoissani, koska Jarin työajat on sellaiset että nyt ei voi edes kolmivuorotyöläinen enää sanoa ettei kerkeä koskaan hierojalle.. nyt ehtii. Tehtiin ekalla kerralla jo vähän suunnitelmia mun naksahtelevan olkapään varalle. Jos sieltä penkistä nousis joskus vielä enemmänkin sitä rautaa. ;)

Toivottavasti tästä postauksesta oli hyötyä sulle joka harkitset pt-palveluita! Sarppa suosittelee, sillä saa kyllä hyvän, fiksun ja ennen kaikkea turvallisen aloituksen uudelle harrastukselle. Nyt painetaan loppuviikon treenit pakettiin ja ensi viikolla mulla onkin tiedossa lepoa. Toukokuu lähenee ja silloin sitten puhaltaa uudet tuulet.. ;) pysyhän kuulolla!

-Sarppa-



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti