tiistai 5. tammikuuta 2016

Sairaan lähellä: Lihaskato voi tehdä myös susta vuodepotilaan

Mä en oo liikunta-alan ammattilainen, mutta hoitoalan ammattilainen oon, ja siksi mulle on
luontevinta peilata näitä hyvinvointiin, ravintoon ja liikkumiseen liittyviä asioita pääsääntöisesti hoitajan näkökulmasta. Mun työtä on auttaa muita ihmisiä selviytymään päivittäisistä, välttämättömistä toimista, eli niistä asioista mitä ihminen tekee pysyäkseen elossa. Vaikka on erilaisia sairauksia jotka vie ihmiseltä toimintakyvyn, suurin osa arjen hallinnan ongelmista liittyy kuitenkin puutteelliseen liikkuvuuteen ja surkastuneisiin lihaksiin. Syitä ja aiheuttavia tekijöitä näihin kahteen löytyy tietysti yhtä monta kuin on meitä ihmisiäkin, esimerkiksi niin yksinkertainen asia kuin vanheneminen. Kun ikää tulee, fyysinen kunto laskee mm. hormonaalisista syistä. Lihaskato on salakavala vihollinen, se rappeuttaa pikkuhiljaa ja huomaamatta kunnes jonakin surullisena päivänä huomaa ettei pysty enää kävelemään rappusia. Pyykikori painaa liikaa. Sitten tarvitsee apua kauppakassin kantamisessa. Joka on muuten iäkkäälle hiton hyvä treeni.

On tosi harmillista että ikääntyvän kuntoa tarkastellaan vain verenpaineiden, sokereiden ja kolesterolin kannalta, mutta lihasten tilannetta ei arvioida. Ikääntyvällä, huonokuntoisella henkilöllä viikon vuodelepo flunssan aikana voi alentaa huomattavasti toimintakykyä! Mä nyt puhun tässä postauksessa iäkkäistä, mutta on hyvä huomata että lihaskunnon heikkeneminen alkaa n. 50 vuoden iässä naisilla ja miehillä jo aiemmin mutta rauhallisemmin. Jos ei liiku lainkaan, voi nämä asiat olla ajankohtaisia jopa 30 vuoden iässä. Nuorelle se voi tuntua kaukaiselta ajatukselta, mutta vuodet vierii loppujen lopuksi pelottavan nopeasti.

Lihaskato on diabeteksen kaltainen kansansairaus ja valtava taloudellinen taakka sotessa. Työkyvyttömyyttä, kaatumisia, kiputiloja, sairaslomapäiviä.

Käytännössä: Asiakas voi olla muistisairas, mutta toimintakykyinen jos fysiikka pelittää. Muistisairautta ei voi pysäyttää kuten monia muitakaan sairauksia ei voi, mutta hyvää fyysistä kuntoa voimme ylläpitää ja jopa parantaa sitä! Minä toivon sydänjuuriani myöten, että tämä ennaltaehkäisevä, kuntouttavan työotteen malli mahdollistetaan tässä maassa. Toivon, että tulevaisuudessa iäkkäiden ruokatarjottimilta löytyy ne ravintoaineet joita toimintakyvyn ylläpito vaatii.

Toivon, että kaikki heräisivät ajattelemaan! Jokaisella on tässä maassa lain mukaan oikeus hyvään hoitoon, mutta ei saa unohtaa OMAA VELVOLLISUUTTA oman terveytensä ylläpitämiseksi! Lihaskuntoharjoittelusta on siis hyötyä ihan jokaiselle. Salille ei tarvitse kenenkään mennä jos ei halua, sillä lihaskuntoa voi harjoittaa kotonakin.

Jos mikään muu harjoittelu ei nappaa, niin treenaa edes tärkeimmät: pakarat ja reidet. Niillä noustaan istumaan. Tee kyykkyä. Kotona, salilla, lenkillä.

Minä puen, riisun, syötän, vien vessaan, vaihdan vaipat. Minä kohotan vuoteessa syöntiasentoon, minä käännän yövuorossa toiselle kyljelle ettei tule makuuhaavaa. Minä nostan, minä siirrän. Laitan silmälasit, laitan kuulokojeen, laitan hampaat, pesen ne, lääkitsen. Olet täysin minun armoillani, koska sinun fyysinen kuntosi estää sua tekemästä näitä asioita itse. Alavartalosi lihakset ovat surkastuneet olemattomiksi, joten sinun on mahdotonta nousta enää vuoteesta.  Kaadan kahvin suuhun, koitan aina huolellisesti muistaa tarkistaa ettei se ole liian kuumaa. Ja etten kaada liikaa kerralla. Ylävartalosi lihakset ovat surkastuneet olemattomiksi, joten et jaksa nostaa enää kättäsi ylös. Olet täysin hoitajasi armoilla.

Niin ylpeä kuin omasta työstäni olenkin....

Kuka tuollaisen tulevaisuuden ja vanhuuden itselleen haluaa? Ei kukaan.

-Sari-


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti